Intrebare: aveti vreo idee?

17.12.2011
Azi de dimineata am scos masina din garaj, din curte... a durat aproximativ 2-3 minute, totul conform. Dupa aproximativ 3-400m m-am uitat in oglinda retrovizoare si toata strada era in ceata, masina scotea un fum de neimaginat. In film se vede aproximativ 10% din fumul ce l-a scos de dimineata. Fumul este alb albastrui si miroase puternic a ulei.
Ciudat este ca in garaj sub motor am gasit o mica pata de ulei, prima dupa 88.000km. Uleiul a curs undeva de sub turbina, pe catalizator si jos in garaj. Banuiesc ca e undeva la imbinarea turbinei cu catalizatorul, cel putin de acolo am impresia ca s-a scurs. Sau ar putea fi de la conducta de retur ungere turbina care duce direct in baia de ulei, desi pe respectiva teava nu era scurs deloc ulei.
Oricum am spalat tot ce era ulei in acea zona, am dat o tura cu masina si n-am mai observat nici o picatura de ulei.
Imi este frica sa dau o tura mai lunga ca sa vad exact de unde curge uleiul.
Mecanicul mi-a zis sa dau jos furtunl de admisie aer in turbina si sa verific jocul din ax. Este un mic joc dar mecanicul a zis ca e ok, trebuie sa miste putin dar sa nu miste foarte tare.
Nu inteleg legatura intre fumul alb-albastrui si cu puternic miros de ulei si uleiul scurs sub masina. :(



Update 18.12.2011
Am revenit cu un update. ThomasPhp mi-a scris pe youtube ca problema ar fi de fapt de la EGR, asa ca m-am pus sa o demontez si am constatat ca valva era inecata in ulei, dupa cum se poate vedea in poze. In poza doi am sters uleiul pe lungimea valvei si se vede diferenta de culoare


In schimb interiorul turbinei pare curat, chiar si dupa ce am introdus degetul cat puteam eu de adanc, abia adunat putin ulei cat sa-mi murdaresc degetul.


Dupa ce am curatat tot EGR-ul si am montat totul la loc, n-am mai introdus mufa in valva EGR, am facut circulat cam 6km. De la mers normala pana la 140km/h in treapta 4 si 160km/h in treapta 5. Am oprit motorul, repornit si fumul nu a mai aparut.



In schimb m-am ales cu 2 martori aprinsi in bord. Avand in vedere ca nu am mai introdus conectorul in valva EGR, banuiesc ca e normal. Oricum maine merg la mecanic si revin cu update, uleiul nu a aparut acolo din senin, trebuie sa existe o cauza.


Update 21.12.2011
Dupa ce am rulat aproximativ 20km, am pus la loc mufa in EGR si dupa inca vre-o 20km s-au stins ambii martori de avarie din bord.
Si in aceiasi zi, Petronel a scris aici care ar putea fi problema (anonim 19 decembrie 2011, 19:58) iar ulterior m-a sunat si mi-a explicat ce face acea ciuperca. Un fel de "pălărie 'ntr-un picior, ghici ciupercă cei?". Acea supapa separator vapori ulei recupereaza o parte din acei vapori si ii reintroduce in motor iar o parte ii lasa sa treaca in turbina care ii baga in admisie. Daca cumva aceasta supapa se defecteaza si ramane pe deschis, turbina e in stare sa traga tot uleiul din motor si il baga prin EGR direct in admisie. Asta ar putea fi explicatia pentru aparitia brusca a uleiului in EGR. Din cate am inteles, acea banala supapa costa undeva la 50 lei, e comandata si ar trebui sa-mi ajunga sambata 24.12.2011.


24.12.2011
Nu a venit piesa si ma cam asteptam sa nu vina, deci aman pe saptamana viitoare procedura. Intre timp, totul este conform, nu iasa strop de fum dupa mine, masina functioneaza in parametrii normali.

07.01.2012
Astazi am profitat de soarele de afara, desi erau doar vre-o +5°, ca sa dau jos din nou EGR-ul ca sa vad cum mai sta treaba in interior. Avand in vedere ca din ziua Z nu am mai scos pic de fum dupa mine. Si cam asa arata, nu e strop de ulei, doar funingine.


Si daca tot eram la capitolul "demontam tot ce prindem", am dat jos si furtunul pe care este pozitionata ciuperca supapa separator vapori ulei. Prinderea ei este destul de banala, 2 cleme pe lateral.


Am dezbembrat-o din curiozitate sa vad ce contine. Am folosit o surubelnita sa indepartez capacul pe care era pozitionata o membrana cam deformata si in interior un arc. Astea pe langa smecleul ala negru.

Desi Petronel mi-a spus ca sigur este de aici problema si el nu a inteles cum functioneaza, dar m-am prins eu :)
Aceasta supapa are rolul de a capta vaporii de ulei si normal ar fi sa-i decanteze intr-un decantor, dar din pacate nu o face. Asa ca toti vaporii de ulei, mai devreme sau mai tarziu, ajung in admisie. In interior este un tub situat in interiorul arcului. La baza acelui tub se regaseste o mica gaurica(se poate vedea din exterior in prima poza si in interior in urmatoarele doua poze).


In momentul in care accelerezi, turbina trage puternic aer iar acea membrana galbena are rolul de a astupa gaura mare a tubului lasand libera doar acea mica gaurica, gaurica prin care vaporii de ulei sunt trasi de fluxul de aer ajungand in admisie. Daca acea gaura mare nu este astupata de acea membrana, turbina trage uleiul din motor, nu doar vapori. De fapt este un reductor, cand presiunea ajunge un anumit punct, se inchide gaura mare lasand doar gaura mica deschisa.
Asta cred ca s-a intamplat si la mine, membrana aia fiind diforma nu cred ca a astupat gaura mare si turbina si-a facut de cap tragand uleiul din motor.
Desi defectul nu s-a mai manifestat, inca astept sa vina supapa cea noua ca sa o inlocuiesc.