Cum să n-o pățesc mai Rău Ca Alții ( RCA )
Paza bună trece primejdia (g)rea.
...Proverb, încă românesc ;)
Chestiuni oficiale din barca Asiguratorilor ...
prezentate doar în interesul lor
Legislatia Uniunii Europene, valabila si pe teritoriul Romaniei, permite companiilor de asigurari RCA sa investigheze timp de trei luni cererile de despagubire in privinta carora exista suspiciuni de frauda. Chiar daca soferilor pagubiti nu le convine sa isi primeasca banii cu intarziere, prevenirea fraudelor este in interesul tuturor asiguratilor, intrucat tentativele reusite de inselaciune duc la scumpirea politelor auto.
Conducatorii auto care au suferit pagube in accidente rutiere provocate de alti soferi, asigurati RCA, trebuie sa stie ca legislatia permite companiilor de asigurari sa investigheze accidentele respective, pentru inlaturarea eventualelor suspiciuni de frauda. Insa asiguratorii au, de asemenea, obligatia de a-i informa cu privire la acest lucru.
Astfel, legea spune ca firmele de asigurari sunt obligate sa comunice in scris, atat asiguratului RCA, cat si soferului păgubit in accident,in termen de 10 zile de la data avizarii daunei, ca vor sa faca investigatii. „Ancheta” asiguratorului RCA poate dura cel mult trei luni, dupa care acesta este obligat sa dea un raspuns pagubitului, fie inaintandu-i o oferta de despagubire, fie adresandu-i un refuz motivat al acestor despagubiri.
Termenul e valabil in toata Europa
Multi conducatori auto sunt nemultumiti si considera ca acest termen de trei luni este mult prea indelungat.
Astfel, potrivit normelor UE in domeniu, statele membre trebuie sa puna la punct obligatii, insotite de sanctiuni financiare si administrative, pentru a se asigura ca, in termen de trei luni de la data inregistrarii unei cereri de indemnizare, asiguratorul RCA fie inaintează o ofertă de despagubire, fie formuleaza un refuz motivat.
.......
Chiar daca, in mod firesc, intarzierea platilor cuvenite ca despagubiri nu are cum sa fie pe placul conducatorilor auto prejudiciati,trebuie spus ca prevenirea tentativelor de frauda este si in interesul acestora. Asta pentru ca banii in plus pierduti de asiguratori din cauza cererilor frauduloase de despagubire majoreaza costurile business-ului si, in consecinta, duc la cresterea tarifelor de prima pe care soferii onesti trebuie sa le plateasca pentru a se asigura. Aceste costuri suplimentare pe care firmele de asigurari trebuie sa le recupereze pentru a se mentine solvabile a-si putea onora obligatiile fata de asigurati nu sunt deloc de neglijat.
Nu exista date precise de acest tip pentru piata romaneasca, insa de exemplu, potrivit unui studiu din 2009 al asiguratorului britanic Co-Operative Insurance, fiecare sofer din Regatul Unit plateste in medie in plus 50 de lire pe an pe asigurarea auto, ca urmare a tentativelor reusite de frauda pe acest segment de asigurari.
Și trebuie ținut cont ca piața britanică este una matură, în care companiile au dezvoltat sisteme de prevenire a fraudei mult mai complexe decât cele utilizate de firmele românești.
Despre Constatarea Amiabila de Accident:
Acest tip de constatare in cazul unui accident rutier nu este obligatorie, ci doar ofera o alternativa la metoda clasica care rezulta in implicarea politiei in accident urmata de deplasarea la politie pentru a obtine autorizatia.
Formularul de Constatare amiabila este tiparit si distribuit de toata societatile de asigurare autorizate care incheie asigurari RCA.
Pentru a obtine un exemplar va puteti adresa asiguratorului dumneavoastra.
Acest tip de constatare a intrat in vigoare in 2009 iar acest document poate inlocui procesul verbal de constatare intocmit de Politia Romana.
Formularul astfel poate fi folosit de catre conducatorii auto pentru a se adresa societatilor de asigurari care au obligatia de a deschide dosarul de dauna.
Cand se aplica Constatarea Amiabila?
Aceasta constatarea poate fi folosita conform Ordinului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr.21/2008 doar in cazul accidentelor usoare urmate de daune
materiale minore care au avut loc intre maxim 2 autoturisme si a avut loc pe teritoriul Romaniei.
Pentru a fi valabil societatilor de asigurari formularul trebuie completat integral si semnat de ambii conducatori auto care au participat la accidentul rutier.
In cazul in care unul dintre autovehicule este stationat se afirma astfel:
“In situatia in care unul dintre vehicule este stationat/parcat, formularul poate fi completat si de catre proprietarul/utilizatorul acestuia”.
Formularul de Constatare Amiabila de Accident este folosit doar pentru a aduna informatii, nu de a plasa vina asupra unuia dintre conducatori auto.
Completarea Formularului:
Formularul de Constatare Amiabila de Accident cuprinde 2 pagini, una pentru fiecare conducator auto.
Soferii urmeaza sa completeze ambii un singur formular care include informatii despre data si locul la care s-a produs accidentul, datele de identificare ale soferilor, datele vehiculelor, datele societatilor de asigurare RCA si circumstantele producerii accidentului.
Dupa completarea datelor conducatorul care urmeaza sa solicite despagubiri se adreseaza societatii de asigurari care a eliberat asigurarea RCA pentru conducatorul auto responsabil de accident.
"Depunerea formularului Constatare amiabila de accident de catre oricare dintre cele doua parti implicate reprezinta avizare de dauna si obliga asiguratorul sa deschida dosarul de dauna si sa efectueze constatarea pagubelor", se specifica la art. 13 din Ordinul citat anterior.
CSA mai precizeaza pe propria pagina de internet ca proprietarii ambelor vehicule implicate in accident "trebuie sa isi instiinteze si proprii asiguratori de RCA cu privire la accidentul produs" precizeaza CSA.
SPEȚE ȘI ... BEȚE ÎN ROATE ?
SPEȚA 1
Pe scurt: autoturismul , MARCA , a fost lovit de un altul.
I s-a înmânat o asigurare RCA încheiată la SOCIETATE ASIGURARE, a autoturismului şoferului vinovat.
De aici a început calvarul.
Păgubitul a fost informat, după întocmirea documentaţiei pentru decontarea pagubei,
că SOCIETATE ASIGURARE a decis suspendarea la plată pentru maxim 3 luni de zile de la data avizării evenimentului pentru derularea de investigaţii amănunţite asupra dinamicii evenimentului rutier şi, respectiv, calculul cuantumului pagubei.
De aici a început un adevărat joc de-a şoarecele şi pisica, comunicarea între cele două părţi (păgubit şi asigurator) fiind uneori grea, alteori imposibilă.
De fapt, mai mult imposibilă!
Nu s-a prea putut discuta, aşa cum am mai arătat , de nicio culoare: nici telefonic, nici prin intermediul e-mail-ului.
Reprezentanţii SOCIETATE ASIGURARE sunt prea comozi ca să respecte obligaţiile ce le revin şi să respecte un om care nu are chiar nici o vină că maşina cu care autoturismul său a fost implicat într-un eveniment avea asigurare la o firmă ai cărei angajaţi au apucături ce nu ţin de respect.
Petroşeneanul în cauză a primit totuşi un răspuns de la agentul care se ocupă de cazul lui, numai după ce a dat o serie de telefoane.
În timpul primelor telefoane a fost expediat, discret, cu diplomaţie. Dar, după o serie de convorbiri care se finalizau ca un drum într-un zid, adică niciunde, omul s-a enervat şi a început să-i ameninţe.
Iată că, la nervi a reacţionat şi agentul numărul unu al SOCIETATE ASIGURARE, XULESCU, agentul ce se ocupă ce cazul lui,care i-a explicat că termenul pentru rezolvarea cazurilor nu este de două luni, ci de trei.
Aşa că, să mai aştepte! Oricum, nu va primi nici un răspuns, deşi este un caz uzual, decât în ultima zi a termenului limită.
A fost un fel de „te aranjez eu pe tine, o să aştepţi de o să-ţi iasă pe nas”.
Nicio altă pretenţie de la cea mai serioasă agenţie de asigurări, facă-se voia agentului şef.
Însă noi am descoperit, după ce am făcut ceva incursiuni pe forumurile celor ţepuiţi de asigurări, că SOCIETATE ASIGURARE este campioană la miştouri pe banii asiguraţilor.
Un om de afaceri din ORAȘ a plătit asigurare la SOCIETATE ASIGURARE timp de 4 ani. Asigurarea era încheiată pentru toate riscurile, cum scrie şi pe chitanţele pe care agenţia le emitea când încasa banii. Numai după o inundaţie zdravănă, în urma ploilor abundente, şi 4 luni de aşteptare (deci nu 3, ci 4), patronul a primit un răspuns halucinant.
Concluzia asigurătorului a fost că poliţa ar fi acoperit dauna doar în cazul în care spaţiul respectiv era la parter sau la subsol, pentru că riscul acoperit nu este de fapt inundaţia în sine, ci acţiunea de a acoperi o porţiune de uscat cu apă. Unde termenul de uscat se înţelege, conform DEX, pământ.
Aceasta se numeşte nu asigurare, ci bătaie de joc, golănie, maimuţăreală, bagabonţeală.
Un fel de cămătărie cu acte în regulă.
SOCIETATE ASIGURARE n-are treabă cu maşinile implicate, ci cu viaţa omului ?
Revenind la cazul nostru, deşi raportul antifraudă (sau cum i-o zice) ar fi demonstrat că nu poate fi vorba de o fraudă, agentul SOCIETATE ASIGURARE este absolut sigur că maşinile implicate nici măcar nu s-au întâlnit vreodată în trafic. De fapt, am dedus noi, agentul are temă ca timp de 90 de zile să găsească un mod prin care păgubitul să rămână cu buza umflată.
Vă daţi seama că nici acesta nu-i lucru uşor, să găseşti un prost pe care să pasezi vina. Agentul, după ce a răspuns într-un final la telefon păgubitului (asta se întâmpla ieri, după vreo 70 de apeluri), i-a explicat o dată că nu va primi răspuns mai repede de 90 de zile şi, a doua oară, că s-a interesat şi ştie că petroşeneanul a mai vândut, de-a lungul timpului, autoturisme, deci pretenţiile lui (de a primi o altă maşină pe perioada reparaţiilor care tot întârzie) nu se justifică.
Legea, le reamintim celor de la asigurări, nu interzice nimănui să cumpere şi să vândă, dacă vrea, şi 10 maşini, case sau perechi de chiloţi pe an.
Atâta timp cât maşinile sunt înmatriculate, se plătesc taxele şi impozitele aferente, nimeni şi nimic nu te poate opri să ai, să cumperi ori să vinzi câte bunuri vrei în limita banilor pe care îi ai şi pe care i-ai câştigat cinstit. Pe de altă parte, şi dacă ai două maşini, asiguratorul care te ţine încurcat nu te poate
obliga să utilizezi o altă maşină pe care o deţii, mai ales dacă eşti tras pe dreapta din cauza procedurilor anevoioase, care nu ţi se datorează absolut deloc.
Poate ţie îţi place să te dai cu aia care a fost lovită, ce treabă are firma de asigurări?
Aşadar, agentul are timp să scormonească în viaţa păgubiţilor, dar să răspundă la telefoanele şi solicitările lor nu poate.
Curat profesionalism... murdară treabă. Îi explicăm agentului că păgubitul ar putea avea şi reprezentanţă auto, paguba este pagubă, iar faptul că agenţia de asigurări îşi rezervă pentru rezolvarea fiecărui caz câte 90 de zile, provoacă păgubitului alte pierderi.
SPEȚA 2
Subiect: Investigatii suplimentare RCA
As dori si eu o informatie in legatura cu un dosar de dauna la o firma RCA.
Dupa accident am fost la politie am dat declaratii, politistul de acolo l-a dat pe celalalt sofer vinovat,
apoi am mers la un centru de constatare daune am completat toate actele, s-au facut poze la masina, iar domnul de acolo a spus ca o sa bage dosarul la cercetari suplimentare pentru ca asa este procedura.
Avand in vedere ca vinovatia a fost data de politie, ei au dreptul de a mai face cercetari suplimentare sau aceste cercetari nu au legatura cu vinovatia, as dori sa stiu si cam ce acte ar putea sa imi mai ceara la dosar si cam ce pasi ar urma sa fie parcursi in continuare.
RĂSPUNS 1:
(2) Asiguratorul RCA poate desfasura investigatii privind producerea accidentului, in termen de cel mult 3 luni de la data avizarii producerii evenimentului asigurat, in conditiile in care respectivul accident nu face obiectul unor cercetari efectuate de autoritatile publice.
RĂSPUNS 2:
Asiguratorul are dreptul la cercetari proprii daca nu s-a intocmit un PV de catre politie.In cazul de fata singurele cercetari se pot face daca exista banuiala de frauda adica evenimentul nu ar fi avut loc asa cum au declarat cei implicati. Puteti sa va angajati un avocat care sa va ajute in mod profesionist sa treceti peste sicanele pe care vi le face acest asigurator.
RĂSPUNS 3:
De obicei cercetarile suplimentare ale accidentelor se desfasoara cam asa: veti fi chemat si dv. si celalalt sofer sa mai dati cite o declaratie amanuntita despre cum s-a produs accidentul si mai ales ce ati facut dupa accident (vi se vor cere cit mai multe detalii). Societatea de asigurari va cere si de la Politie declaratiile dv. In functie de aceste declaratii vi se va acorda sau nu despagubirea.
”(2) Asiguratorul RCA poate desfasura investigatii privind producerea accidentului, in termen de cel mult 3 luni de la data avizarii producerii evenimentului asigurat, in conditiile in care respectivul accident nu face obiectul unor cercetari efectuate de autoritatile publice.”
Foarte corect d.p.d.v. al legislatiei , dar asiguratorii interpreteaza acest text cum le convine cel mai bine, adica considera ca eliberarea unu PV nu inseamna CERCETAREA accidentului ci numai o CONSTATARE a unui eveniment rutier si o stabilire relativa a unei vinovatii a unuia dintre conducatorii auto.
Pt. asiguratori cercetarea efectuata de autoritatile publice inseamna, uneori, accidentele cercetate de Politie, Parchet cu ajungere in instanta (accidentele cu victime, alcool, etc.)
Să sperăm că nu rămâne așa ... ?
"In conditiile in care exista multe societati de asigurari care introduc in mod abuziv in cercetari dosarele de dauna,
sub pretextul unei suspiciuni de frauda care nu se confirma in peste 90% din cazuri, scopul real al acestor investigatii fiind de fapt, amanarea in mod legal cu 3 luni de zile a platii despagubirii, consideram ca pagubitul RCA trebuie sa fie cu adevarat protejat prin normele RCA de aceste
abuzuri care ii vatameaza grav interesele pentru o perioada de timp indelungata", mentioneaza documentul ASSAI.
"Tergiversarea instrumentarii dosarelor de dauna si plata cu mare intarziere a dosarelor de dauna se traduce in scaderea gradului de protectie al asiguratilor/pagubitilor in ultimii ani, precum si scaderea gradului de satisfactie si incredere a cetatenilor romani in intreg sistemul de asigurari",
mentioneaza documentul ASSAI.
Sfârșitul părții teoretice ..... ;)
Accidentele ușoare fără victime, unde
Poliția nu are obligația legală de a fi la fața locului,
sunt cel mai expuse procedurilor de declanșare a cercetării suplimentare ce către orice Asigurator !
Pentru mine partea PRACTICĂ ... arăta așa :
Așdar iată un fel de
recomandări practice și metode prevenire a posibilelor șicane, pas cu pas, din experiența recentă, a unui accident ușor fără victime sau alte probleme medicale ale șoferilor sau pasagerilor :
PĂSTRAȚI-VĂ CALMUL ! ...
altfel riscați bătăi locale și/sau procese ulterioare în instanță !
1- dacă e posibil : Ar fi foarte bine dacă faceți poze pe loc accidentului după ce vă dați jos din mașină ( de exemplu cu telefonul ), studiați atitudinea celuilalt șofer în prealabil, pentru că e posibil să devină violent la făcutul pozelor.
Nu vor fi neapărat probe într-un eventual proces, dar pot ajuta la a reține numărul celeilalte mașini, direcția lovirii , eventual : locul și strada ... dacă se poate.
Sunați o persoană cu experiență, ce poate veni și de martor, dar și să vă explice ”ce s-a stricat” în accident, ca să înțelegeți ce ar trebui să se consemneze în orice hârtii de constatare
Această verificare ar trebui să fie DOAR vizuală, fără atingerea mașinii, pentru ca să nu se schimbe nimic la mașină între momentul accidentului, constatarea de la Poliție și cea de la asigurator, adică să fie doar informală pentru dvs.
E greu să găsești martori uneori ... dar nu-i ratați pe cei ce apar inopinat la fața locului... s-ar putea să vă fie unica scăpare, declarațiile lor, în a vă repara cât mai repede autoturismul.
Rugați-i amiabil să vă dea datele de identificare (Nume, CNP, adresa, Telefon ... ) pentru a-i putea contacta în caz de nevoie.
2- solicitați celuilalt șofer, DACĂ E TREAZ, sau nu are alură LIVE de consumator de droguri sau alcool, să mergeți la Poliția cea mai apropiată și acolo solicitați să vi se întocmească un Procesul Verbal cât mai amănunțit al daunelor produse mașinilor. Dacă refuză: chemați martori !
Sunați cel puțin la 112 și anunțați accidentul. Acest apel la 112 poate constitui o dovadă de bună credință din partea dumneavoastră și SIGUR e un apel înregistrat pe carre îl puteți dovedi dacă veți solicita o dovadă cum că ați anunțat de la fața locului !
Poate aveți norocul să treacă Poliția pe acolo... solicitați constatarea la fața locului.
Formularul de Constatare Amiabilă e OPȚIONAL ! Nu vă bazați doar pe acesta pentru că asiguratorul are toate motivele din lume să declanșeze cercetare suplimentară (antifraudă) dacă îl întocmiți DOAR pe acesta.
Procesul Verbal de la Poliție vă scutește de suspiciuni și anchete antifraudă în 90% din cazuri și vi se întocmește DOAR DACĂ SOLICITAȚI EXPLICIT ACEST LUCRU agenților de Poliție, deși vi se va oferi alternativa să completați Formularul de Constatare Amiabilă ... vă recomand să nu riscați să fiți amânați până la 3 luni cu repararea mașinii dacă Asiguratorul are un agent neserios sau probleme financiare... ca la români...
3 - La Secția de Poliție fiți cooperant și completați cu mare atenție formularul pus la dispoziție.
Vi se eliberează o copie a Procesului verbal de constatare a șoferului care v-a lovit + Dovada de circulație necesară pentru reparație
4- Sunteți la momentul în care aveți acte în original : FACEȚI COPII XEROX TUTUROR ACESTOR ACTE !
Aveți mari șanse să aveți nevoie de ele TOT TIMPUL de acum încolo și nu vi le mai dă nimeni să faceți acest lucru !
Orice reclamație ulterioară față de orice aspect al relației cu Asiguratorul sau cu Service-ul
se va baza pe informațiile din aceste acte !
5- înainte de a merge la Asigurator, dacă nu v-a evaluat o persoană de încredere mașina la pct. 1 și dacă situația permite, și nu înțelegeți pe deplin ”ce s-a stricat” la mașină, mergeți la un service care să vă explice , chiar contra unei taxe, acest lucru și notați-vă ce vă spun cei de acolo pentru a nu risca să nu se scrie corect descrierea daunei amănunțite la asigurator.
Această verificare ar trebui să fie DOAR vizuală, fără atingerea mașinii, pentru ca să nu se schimbe nimic la mașină între momentul accidentului,
constatarea de la Poliție și cea de la asigurator, adică să fie doar informală pentru dvs.
6- dacă e posibil : mergeți direct la Asiguratorul șoferului vinovat
sau stabiliți de comun acord locația și la ce oră se poate face acest lucru,
sunați-vă reciproc pe telefoane pentru a memora numărul celuilalt ( altfel riscați să nu scrieți numărul de telefon corect )
7- duceți toate documentele întocmite la Poliție și cele de proprietate ale mașinilor la Asiguratorul stabilit anterior + permisele de conducere și buletinele șoferilor
8- fiți atent la toate documentele ce le completați la Asigurator, dar mai ales la ce SEMNAȚI !
unii agenți de la asiguratori nu completează corect toată descrierea pieselor/subansamblelor de reparat și atunci riscați ca după ”reparație” să nu vă arate sau să nu meargă mașina ca înainte de accident.
9 - după constatarea făcută de asigurator și fotografierea mașinilor urmează pașii CEI MAI CRITICI ! Fiți atent la toate documentele ce le completați la Asigurator, dar mai ales la ce SEMNAȚI !
unii agenți de la asiguratori nu completează corect toată descrierea pieselor/subansamblelor de reparat și atunci riscați ca după ”reparație” să nu vă arate sau să nu meargă mașina ca înainte de accident.
Agenții asiguratorilor sunt instruiți, de obicei, să amâne reparațiile !!!! Trist dar adevărat.
Pe loc, în 99% din cazuri, nu vi se va spune NIMIC ... despre nici o suspiciune de fraudă.
Adică dacă nu vi se comunică faptul că puteți duce mașina în Service ... contactați-i ca să vedeți de ce amână.
Cam într-o săptămână puteți primi acasă o înștiințare de declanșare a procedurii de ”cercetarea suplimentară ” .. e LEGALĂ și nu aveți prea multe pârghii să mai faceți ceva dacă nu ați prevăzut acest lucru DIN TIMP.
Vi se poate cere , cu tupeu, să duceți probe suplimentare ... deoarece lor, agenților de asigurări, le-a fost lene să vă întrebe de la prima întâlnire dacă aveți aceste probe, și nu au fost interesați ei de fapt să le obțină....
Acest lucru e de fapt doar o abureală ca să tergiverseze reparația... dar dacă indicați martorii și Provcesul verbal de la Poliție... lucrurile se pot schimba în bine destul de repede.
RECOMAND : intrați pe situl Asiguratorului respectiv și faceți o reclamație online !
Sau pe situl comisiei de supraveghere a asiguratorilor.
Acordul de reparație poate veni mai repede decât credeți mai ales dacă scrieți la comentarii că ”este un abuz” și spuneți acolo ce dovezi aveți ( PV de la Poliție , fotografii de la fața locului, sunat la 112, martori etc.).
Se primește pe email un răspuns de genul
”Referitor la sesizarea de mai jos, va comunicam faptul ca a fost dat accept de intrare in reparatie.
Dupa finalizarea reparatiilor, asteptam sa depuneti cererea de despagubire si factura .”
De aici încolo e de bine !
10- Asiguratorul are uneori contracte cu anumite societăți pentru repararea daunelor. Ei vă vor recomanda să mergeți acolo. Nu e chiar roză chestia asta pentru că aceia lucrează cam ieftin la tariful pe oră și așa sunt și rezultatele... din păcate.
Preferați totuși să faceți reparațiile la reprezentanța mărcii dvs., pe cât posibil, nu vă costă pe dumneavoastră : Asiguratorul este obligat să plătească reparația !
Asta deoarece acolo sigur sunt la dispoziție PE STOC mai multe piese decât la alte service-uri auto și canalele lor de distribuție funcționează de obicei mai rapid.
Chiar dacă manopera e mai scumpă cei de acolo pot repara la un nivel calitativ mai bun decât ceilalți din alte service-uri deoarece cunosc mult mai bine toate procedurile pe respectivul tip de autoturism.
FACEȚI COPII XEROX TUTUROR ACESTOR ACTE NOU OBȚINUTE!
11 - inainte de ducerea mașinii în Service căutați-vă cheia de rezervă în caz că puteți rămâne fără ea ”prin service”... chiar e util să faceți asta ! Curățați-vă mașina de posibile valori și efecte personale, obiecte de service , chei .... etc . pentru a nu risca să se facă ”pierdute” notați-vă, preventiv, numărul de km la intrarea în service ;)
12 - Nu vă grăbiți ! La ducerea mașinii în service luați actul constatator dat de asigurator, actele mașinii , permisul și buletinul dar FACEȚI COPII XEROX TUTUROR ACESTOR ACTE! ... vă poate ajuta enorm dacă apar probleme ”financiare” sau juridice.
Solicitați celor ce fac reparația un număr de telefon de contact și oferiți-l pe al dvs. pentru a putea fi contactat în caz că se întâmplă ceva neprevăzut sunați-vă reciproc pe telefoane pentru a memora numărul celuilalt ( altfel riscați să nu scrieți numărul de telefon corect )
Stabiliți să vă anunțe după ce li se dă OK de plată a reparației de către asigurator și care e termenul de reparație estimat din acel moment al confirmării plății.
13 - între asigurator și Service are loc o corespondență internă privind evaluarea INIȚIALĂ a costului reparației.
Service-ul întocmește un DEVIZ DE REPARAȚIE inițial conform primelor constatări tehnice.
E vorba aici de accidente cu urmări mai serioase, nu de simple înfundări de tablă sau zgârieturi exterioare.
Până când nu se primește de la Asigurator acest ACCEPT DE PLATĂ pentru începerea reparației în baza devizului, autoturismul stă degeaba în Service !
E foarte posibil ca valoarea reparației să crească odată cu detectarea altor probleme pe măsura reparațiilor efectuate.
14 - la ridicarea mașinii reparate din service luați-vă timp să verificați cam toate funcțiile și zonele afectate de accident.
Mergeți însoțit de cineva care se pricepe, dacă nu vă pricepeți dvs., pentru a fi sigur că mașina arată și funcționează cel puțin cum funcționa înainte de accident.
Semnați hârtiile finale ce vi le vor da la semnat cei din Service ... doar dacă sunteți mulțumit de reparație.
Nu tratați aceste acte cu superficialitate numai să vă reprimiți mașina... ele constituie ACCEPTUL dumneavoastră asupra corectitudinii, calității și definitivării reparațiilor efectuate, ceea ce înseamnă că autoturismul trebuie să arate și să funcționeze cel puțin cum funcționa ÎNAINTE de accident.
Aici e de menționat că orice fel de îmbunătățiri ( interioare sau exterioare ) are un autoturism față de modelul de catalog și sunt clar fotografiate ca fiind existente pe autoturism ar trebui să fie reparate/înlocuite de către Service în baza dovezilor de piese/subansamble constatate ca defecte.
Orice reparație ce nu vi se face de către Service pentru că este refuzată a fi făcută de către Asigurator poate ajunge să devină obiectul unui proves civil între victimă și autor !
Dacă observați că ceva nu e bine reparat ... solicitați să se repare, chiar și în scris, înainte de a semna.
Dacă ați apucat să ridicați mașina din service și apoi vă dați seama că ceva nu merge... e cam nasol.
15 - Toată povestea se termină de abia atunci când Asiguratorul DECONTEAZĂ valoarea reparației către Service.
Deși nu e treaba dumneavoastră, între service și Asigurator are loc o corespondență pentru definitivarea reparațiilor și pot apare cheltuieli suplimentare față de estimarea inițială a Service-ului ... lucru absolut NORMAL, iar Asiguratorul e cel ce trebuie să plătească TOTUL.
Dacă cele două părți nu se înțeleg pe acest final ACCEPT DE PLATĂ.... se ajunge în instanță !
Așadar e posibil să mai fiți contactat ba de unul, ba de celălalt ...
chiar să ajungeți să fiți chemat în instanță pentru a confirma buna reparație ...
deoarece sunteți NEVINOVAT ! ;)
Evident că se poate comenta orice afirmație din acest articol și pot fi multe alte situații mai nasoale ... eu nu fac decât să prezint aceste măsuri preventive care, în cazul meu, m-au ajutat enorm să am din nou mașina reparată acasă
în 3 săptămâni ... în loc de 3 luni !
Unii mi-au spus că a fost un timp foarte scurt ..... ?
DEZAVANTAJE .... COLATERALE
NELEGIFERATE ÎN MOD VOIT !
Dacă măsor în
disconfortul avut prin faptul că fiind NEVINOVAT :
- a existat un stres provocat de replanificarea activitățiulor familiale fără autoturism
- în toată această perioadă am fost nevoit să caut și să plătesc pe cineva să îmi ducă în siguranță dimineața copii la școală și grădiniță
- a existat un stres provocat de explicarea către cunoscuți a faptului care a dus la a fi fără autoturism
- costurile de deplasare mi-au crescut deoarece nu poți rezolva totul doar cu mijlocae de transport in comun :(
- mi-am amânat anumite rezolvări de situații personale deoarece nu dispuneam de autoturism
Ca un
minim de TIMP PIERDUT astfel :
- 1'30” ore la Asigurator pentru fotografiere și completarea formularelor
- 45 minute la Secția de Poliție
- minim 6-7 ore - căutând să studiez ce se poate face LEGAL ca să am mașina reparată în calitate de VICTIMĂ
- cam 5 ore - am fost nevoit să caut martorii de la fața locului pentru a le cere eu să îmi dea declarații în scris
- minim 30 minute pe săptămână în discuții telefonice cu cei de la Asigurator și cu cei de la Service
- greu de spus cât au durat ---- sute de apeluri fără răspuns la Asigurator ...
- cel puțin 1 oră la ridicarea mașinii din Service (verificat funcționare și semnat acte )
CINE LE CUANTIFICĂ ACESTE PIERDERI ?
SE DESPĂGUBESC ACESTE PIERDERI ?
CHIAR INTERESEAZĂ PE CINEVA CĂ EU AM FOST VICTIMĂ
ȘI AM ACESTE PIERDERI COLATERALE ?
Da, ar putea spune unii că aș putea învinui și recupera prejudiciul de la autorul accidentului ... problema e că LEGEA ASIGURĂRILOR nu te protejează !
Asiguratorul nu este obligat de LEGE să îți asigure
alt autoturism pe durata reparațiilor !
Doar acest aspect
ar salva deja 50% din tot disconfortul produs...
dimpotrivă:
Asiguratorul te mai pune și pe drumuri suplimentare
să aduci DOVEZI ... că oricum el e DEZINTERESAT !!!
Aș spune că nu a fost o perioadă prea ok în condițiile în care mașina a fost lovită, parcată fiind pe un trotuar,
fără pasageri și șofer la momentul impactului ...
adică fiind NEVINOVAT !
Vă doresc un an fără evenimente neplăcute !
--------------------------------------------------------------------------------------
Surse:
http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_38439/Propuneri-RCA-Pagubitii-ar-putea-inchiria-o-masina-pe-toata-durata-in-care-asiguratorul-introduce-dosarul-in-cercetari-iar-costurile-vor-fi-decontate.html
http://www.realitatea.net/propuneri-rca-pagubitii-ar-putea-primi-o-masina-gratis-pana-se-rezolva-dosarul_1520698.html
http://www.zvj.ro/articole-14450-Am+avut+dreptate++Clientul+nemul++umit+de+presta++ia+SOCIETATE ASIGURARE+Asigur++ri+va+r++mane++cel+mai+probabil++.html
http://www.avocatnet.ro/content/forum%7CdisplayTopicPage/topicID_224983/Investigatii-suplimentare-RCA.html
http://www.ghidtransport.ro/stiri/noutati/noul-formular-de-constatare-amiabila-de-accident.html
http://www.rca-ieftin.ro/stiri-asigurari/cat-timp-pot-cerceta-asiguratorii-cazurile-suspecte-de-frauda-3611.html