Pages

Demontat radiator electric de incalzire, montat rezistente aditionale incalzire habitaclu - 1113

Acest radiator este specific motorizarilor diesel si ma indoiesc ca ar putea fi regasit si pe benzinare.
Motivul este foarte simplu, un motor diesel se incalzeste mult mai greu ca si un motor pe benzina. Asta insemna ca acest radiator ajuta foarte mult la incalzirea aerului din habitaclu pe timp de iarna la posesorii de motorizari diesel.
Cineva mi-a zis ca acest radiator se poate scoate si fara sa dai jos bord... garantez ca nu, nici macar David Copperfield nu poate.


Salut, sunt Marian, alias Ardiles din LasFierbinti.
Hai sa-ti spun de ce te-am deranjat, la tine pe blog, este un tip din NT, Cristian Minut, si-a montat rezistenta aditionala pentru incalzire habitaclu, si sarmanul de el a intrebat pe ici pe colo unde gaseste info, nu a raspuns nimeni, le-a legat si el cum s-a priceput.
Dupa o luna de zile, m-am trezit si eu sa-l ajut cu o info si m-am uitat atent prin VISU ca sa-i pot raspunde omului. iti trimit si tie ce-am identificat acolo, in ideea ca poate detaliezi la tutorial... mergand pe ideea mananci calule ovaz?

Ceea ce urmeaza, au ca sursa "VISU" - "2008.10.13_NT8464_Visu v5.0_Logan X90", le-am citit in dimineata asta, la cafea! Acestea sunt pozele pe care se vor citi abrevierile respective ori se vor identifica/gasi pozitia lor in masina..
597 - cutie sigurante motor si relee. (poza 1)
983 - releu (din interiorul UCE la diesel), de comanda relee incalzire aditionala habitaclu - 1067 si 1068.
1068 si 1067 - relee(treapta 1 si trapta 2), al grupului de rezistente incalzire aditionala habitaclu. (poza 2)
1113 - grup de rezistente(inglobate intr-un ansamblu), de incalzire aditionala habitaclu - se vor identifica/localiza pe fisierul "1067 si 1068 - pozitionare sub bord".
R212 - racordare motor/habitaclu(monobloc) - se va localiza pe "R212 - pozitionare in caroserie". (poza 3)
120 - UCE(calculator injectie)


Detaliere "1113 - incalzire aditionala habitaclu" care dupa cum reiese din VISU, s-a pus pe DIESEL si BENZINA: 1.6 16V!
2 si 4 - se leaga la masa, la caroserie - legatura ferma/zdravana(sa razi cand strangi, sa plangi cand desfaci!
Treapta A - comandata de releul 1067 care face legaturi intre 3 si 2, 3 si 4(2, 4 fiind masa),
Treapta B - comandata de releul 1068 care face legaturi intre 1 si 2. 5 si 4(2, 4 fiind masa), 1 si 5 sunt comune, legate in exteriorul  rezistentei.
Intre 4 si 2 sunt doua rezistente inserate ceea ce face ca rezistenta sa se incalzeasca la jumatate din puterea ei - nu cred ca acest mod de conectare se realizeaza, pentru ca rezistenta n-ar mai degaja suficienta caldura.
Mentionez ca nu stiu sigur daca releele 1067/1068 sunt comandate pe rand sau deodata, nu stiu cand sunt comandate la inchidere/deschidere desi dupa parerea mea de electrician MT, 1067 si 1068 se comanda comutarea lor simultan! si comanda de inchidere se face la temperaturi mici, sub 5 grade(asta am sesizat la masina mea-am termometru), si comanda de deschidere a releelor-decuplarea rezistentelor, se face cand UCE injectie detecteza o incalzire a motorului superioara caldurii degajate de rezistente... la benzina, aceste rezistente, functioneaza putin timp - circa 5-10 minute!

De precizat pentru cei ce vor sa-si monteze aceste rezistente aditionale de incalzire habitaclu, consumul de curent este mare iar acele FIRE trebuie sa fie GROASE SI LEGATURI SERIOASE!

Aceasta fiind schema cu legaturile ce trebuies facute


Si aceasta este poza cu pinii grupului de rezistente si cu sectiunea firelor, sursa tot VISU.


Detalii se gasesc si aici - Radiator Electric pentru incalzire pe Logan, Caldura instant in prag de iarna

Desfundat supapa scurgere condens AC

O gramada dintre voi m-ati intrebat cum este posibil sa aveti apa in masina si zic foarte multa apa. Foarte simplu, aerul conditionat face condens si apa rezultata trebuie sa se scurga pe undeva. Din cauza lipsei de filtru polen, mizeria ajunge foarte usor la acea supapa de scurgere, o infunda iar apa o sa se scurga in masina.
In prima parte a filmului va arat cum functioneaza acea supapa si unde este plasata in interiorul masinii. De precizat ca la ea poti ajunge doar daca dai jos bordul si teava de ranforsare, supapa fiind fixata sub blocul de ventilatie care este foarte fix, nu misca deloc.
In a doua parte va arat cum o puteti desfunda folosind o bucata de sarma. De altfel, multi au spus ca atungi cand faci igienizarea instalatiei de aer conditionat, trebuie sa bagi spuma si pe acea gaura.


Montat contactori la usile spate

Unele variante de Logan, Preference ca si cel din filmare, nu vin din fabica cu contactori pe usile spate. In cazul de fata acest lucru nu este deloc benefic si asta din cauza ca masina are activata alarma din fabrica si daca cineva deschide o usa din spate, alarma nu porneste. Fiind dotata cu o a doua plafoniera si cu lampi in stalpi la picioarele pasagerilor din spate, nu se aprindeau atunci cand se deschidea una din cele doua usi.
Asa ca am apelat la axscu si am achizitionat doi contactcti usi cu mufe de conectare, si m-am apucat de treaba.
Nu am precizat in filmare, nu mi-a placut ideea ca trebuia sa trag prin prag firele pana in spate, insemna ca au loc sa faca balans si probabil in timp se rup la intrarea in mufa, mai ating tabla si fac galagie...
Asa ca m-am legat la contactorul de la porbagaj, este cat se poate de elegant.

Lumini suplimentare pe portiere

Lucrare și tutorial realizate de Pop Mircea - Iulie 2014
Am citit toate explicațiile date pe forumul www.loganclub.ro în threadul  Lumini pe uși... ceea ce vă recomand și vouă ;). Adică... nu am inventat roata... o fac doar să meargă ;) rotund.

Pentru inceput, un video demonstrativ cu cablajul si asezarea firelor in spatiu


Pentru cei nedumeriți puțin în ce privește scopul lămpilor:
1. de a fi văzută mașina din spatela deschiderea ușii ( partea de sus roșie a lămpii )
2. de a vedea ce este lângă mașină pe pământ sau asfalt la deschiderea ușii , eventual noroi sau o baltă cu apă ( partea de jos albă a lămpii )
3. dacă se deschide ușa spate 1 cm poate fi folosită, în staționare, și ca lampă de interior uneori utilă la a vedea ceva în mașină mai ales pasagerilor din spate.

Ca să încep cu începutul...

Materiale folosite:
- 4 lămpi de Laguna 2 ( cu conector mamă tip W5W incluși )

- 4 diode 1N4007 ( sunt bune orice diode, de preferat  redresoare că sunt dedicate pentru conducție și nu au alte proprități suplimentare)

- 4 LED-uri auto W5W cu 5 sau 9 SMD
- 15 ml cablu dublu fir de boxe, lițat, de secțiune 0,5, culori ROȘU –NEGRU
- Tub varniș/termocontractil 3 mm diamentru
- Bandă izolatoare teflonată
- Pastă decapantă pentru montaje electronice
- Rolă de fludor
- 2 perechi mamă-tată de papuci auto
- 2 seturi conectori tată-mamă pentru ușile față
- 2 protecții plastic pentru papuci auto
- Chibrituri/bricheta
- Burghie de 2 mm

Scule folosite:
- Aparat de măsură digital autoscalabil PROTEK 506
- Mașină de găurit la 12V ( e bună orice mașină de găurit )
- Pistol de lipit
- Ruletă – 3 metri
- Chei Torx 20 și 30
- Chei tubulare:  16 , 17
- Șurubelniță lată
- Patent, cuțit
- Șfic ( clește de tăiat și dezizolat cablu )
- Cutter
- 1 m cablu TV de consistență dură – improvizat pentru tras fir la plafonieră de la stâlp
- Sărmă cupru nelițată izolată – diamentru 2,5 mm , 40 cm lungime  – improvizat pentru trecerile cablurilor prin manșonul de cauciuc de la uși
- Boloboc

Important : pe durata întregului proces am căutat să execut fiecare etapă fără grabă și cât mai corectă tehnic deoarece acest cablaj s-ar putea să stea pe mașină chiar multă vreme, pe durata folosirii mașinii, așadar nu vă grăbiți : lipiți și izolați cât mai corect și bine pentru a nu se produce contacte nedorite ale firului roșu (+) la masă.

Reguli de respectat
La fiecare lipitură se recomandă ca înainte de se face lipirea cu fludor, să se pregătească capătul cablului cu pastă decapantă prin ungerea firului de cupru, dezizolat cu șfic pe o lungime de 5 mm, cu pastă și degresare prin topirea acesteia cu pistolul de lipit.
Înainte de a pregăti cablul de lipire se va introduce peste izolație 1 cm de tub termocontractil pentru a izola ulterior lipitura.

Acolo unde se poate, să nu se taie cablurile originale, ci să se adauge cablul de extensie peste cablul original.

Mecanică:
Modul de desfacere a feței de pe stâlp și modul de demontare a fețelor de ușă este descris în alte tutoriale de pe acest site. Sunteți invitați să le revedeți pentru a nu pierde timpul cu descrierea acestor proceduri mecanice.

Schema electrică:

Să începem...

Decuparea locașului de lampă
Se face un șablon al spatelui lămpilor pe un carton prin desenare după acel contur al corpului lămpii care va fi inserat în fața de ușă. Forma acestuia depinde de geometria lămpii folosite, în cazul de față fiind ovală.
Cu ajutorul unui boloboc se verifică orizontalitatea șablonului pe ușă.
Se măsoară pe fețele de uși , spate și față, distanța la care se vor monta lămpile în așa fel încât acestea să nu atingă alte elemente de caroserie sau tapițerie interioară ale mașinii și să nu incomodeze pasagerii



Se face decupajul locașului lămpilor în fața de ușă prin găuri succesive cu o mașină de găurit un burghiu de 2 mm pentru ca apoi cu ajutorul unui cuțit să se decupeze cu grijă pe acest contur.



Lămpile au două cleme de prindere pe lateral ceea ce ajută la o fixare solidă cu condiția ca pe lateral să nu se facă decupajul prea mare , adică să fi la limita la care prin apăsare clemele laterale să poată intra prin decupajul făcut, ca apoi prin eliberarea lor să prindă în fața ușii.


Pentru protecția ușii și a corpului lămpilor e indicat să le lăsați montate în ușă.
Pe ușa din față corpul lămpii e montat în acel compartiment, de ținut diverse chestii,  pentru a fi ușor de schimbat becul LED, la nevoie, deoarece aceste uși sunt prioritare și se deschid cel mai frecvent, iar pe ușile spate, și datorită construcției ușii, acestea nu se prea pot monta decât cu mufa W5W în ușă deci dacă cumva se arde becul LED, puțin probabil, trebuie desfăcută fața de ușă pentru a-l schimba.
Evident că puteți să  montați lămpile și în alte poziții dacă nu vi se par ok așa.
Am dorit ca aceste lămpi să fie utile și pasagerilor pe timp de noapte, astfel că poziționarea lor e făcută în ideea că se poate folosi și ca lumină de interior dacă se deschide puțin ușa.



Cablarea traseelor (+) și (-) către lămpi
Astfel că:
- traseul de (+) . S-a cablat traseul de (+) cu cablu roșu.
Este cel mai ușor să se ia de la plafonieră  prin tragerea câte unui cablu către fiecare stâlp al mașinii până în zona unde se cuplează, în interiorul acestuia, manșonul de cauciuc ce duce firele din fabrică la ușa spate ( la versiunea mea toate geamurile sunt electrice ). Nu există alt cablu de (+) disponibil sau ușor accesibil atunci când mașina nu are cheie în contact.
Întrucât modelul meu de Logan Prestige are plafonieră cu 2 becuri din fabrică, are și alimentarea acesteia cu 3 fire. A doua lumină de plafonieră, becul din dreapta cum stai pe scaun,  se pornește manual din comutator.


La acel bec există un (+) permanent de 12V, iar pe becul din stânga, de fapt central, acel (+) este comandat de UCH și are la închiderea ușilor doar 6V. Dacă aveți plafonieră cu un singur bec puteți lega și acolo (+) pentru lămpile din portieră.

- traseul de (-) . S-a cablat traseul de (-) cu fir negru.
Este obligatoriu a se lua de la contactul de ușă, din partea ce nu este legată la masa mașinii , pentru ca atunci când ușa se închide , prin contactul intern să se dea (-) la lampă și aceasta să lumineze. De obicei cablul ce merge din mufa contactului de ușă la masă (-)  este de culoare neagră sau mai închisă decât celălalt, iar celălalt o culoare deschisă: roz sau alb.

Deoarece pe o parte a mașinii contactele de ușă sunt legate în paralel și dau informația de ușă deschisă către martorul din bord, dacă se face  legarea lămpii unei uși doar la acel contact de ușă, ce dă (-) la închiderea ușii, atunci vor lumina ambele lămpi de portieră de pe aceeași parte a mașinii.
Pentru a preveni această situație este necesar a se monta înainte de fiecare buton câte o diodă ce nu va lăsa să treacă curentul la cealaltă lampă de pe aceeași parte a mașinii.
Efectul direct al diodelor este :- luminează doar lampa de pe ușa deschisă- indicatorul de bord de ușă deschisă este acum ”deșteptat” pentru că dacă ușa nu se închide și am semnalizare în bord, voi avea și lampa luminând pe ușa deschisă ;) ... deci știu suplimentar care ușă nu e închisă corect (sau poate care contact de ușă nu funcționează, dacă lampa nu se aprinde deloc).

Pregătire (+) la plafonieră
Dintr-un cablu roșu cam de 10 cm se dezizolează la mijloc cam 1 cm și 5 mm la capete. Se taie tub temocontractil cca 1 cm și se introduc peste izolația celor două capete pentru a fi trase ulterior peste lipitură. Se pregătește cablul să fie legat sus la plafonieră prin punerea de papuci auto tip tată la capetele sale prin lipire  și se izolează lipitura cu tub termocontractil trăgând tuburile anterior introduse peste lipitura făcută și ținând o flacără de chibrit sub el la cca. 1 cm, miscând ușor stânga - dreapta flacăra până acesta se contractă peste lipitură.
S-a făcut adăugarea cablului pentru 2 direcții prin această metodă.



După terminarea celor de mai sus se lipește centrul cablului de cablul original de la plafonieră și se izolează cu bandă teflonată peste lipitură.



Trecerea cablurilor prin BURDUFUL DE CAUCIUC și prin găuri către interiorul mașinii
În fiecare ușă vor ajunge către lampa de portieră 2 cabluri : roșu și negru.
Operațiunea de trecere prin burduful de cauciuc este cea mai anevoioasă deoarece trebuie avut grijă ca să nu deteriorați acest burduf. Cu ajutorul unei sârme de cupru izolată , folosită pe post de sondă de ghidaj , se trec firele roșu și negru prin burduf la toate cele 4 uși.


La ușile din față există găuri cu burete către interior în dreapta lateral sub torpedou, și în stânga, sub tabloul de siguranțe și UCH.



, prin care intră și cablajul original, situate în interiorul caroseriei la cca 5-10 cm sub nivelul la care intră capătul burdufului în caroserie.
Se vede in fotografii faptul că se scot capetele burdufului pentru a se putea trage mai ușor sondele improvizate și cablurile prin acestea.


La ușile spate capătul burdufului de cauciuc iese chiar în stâlp.



Cablarea spre plafonieră
Cu o bucată de cablu coaxial TV , folosit pe pot de sondă de ghidaj, se trece un cablu roșu din partea de sus a stâlpului către plafonieră prin spațiul dintre tablă și plafon.


La capătul dinspre plafonieră se lipește un papuc mamă auto conform celor precizate despre lipire.


Se procedează la fel și pentru celălalt stâlp.
Cablurile roșii ce vin de la plafonieră vor ajunge să fie sursa de (+) ce va merge la fiecare lampă.
Aceste cabluri se termină cam în dreptul găurii de intrare a  burdufului de cauciuc ce duce la ușa spate, cu o rezervă suplimentară cam de 10 cm pentru a putea lucra cu ele în afara stâlpului.


Cablarea spre burduf ușă spate
Cam la mijlocul stâlpului se află gaura de intrare a  burdufului de cauciuc ce duce la ușa spate.


Se pregătesc cabluri roșu și negru la capete pentru lipire și se dimensionează lungimea aproximativă pentru a trece prin burduf, coboară prin ușă până în partea de jos,  merge prin partea de jos a ușii către spatele mașinii și urcă apoi la lampă.


Cablarea în ușa spate
După trecerea cablurilor prin burduf în ușă acestea se lipesc la capete de capetele mufei mamă W5W primite la fiecare lampă, lăsându-se o rezervă de 20 cm pentru a putea demonta , pe viitor, fața de ușă  fără a rupe aceste cabluri.


in usa



Lipirea diodei și cablului negru la contactul de ușă ( față și spate )
Pentru a putea lucra cu cablurile originale se scoate din exterior dopul de cauciuc al contactului de ușă. Cu o șurubelniță mică lată se presează ușor cele 3 ghidaje elastice ale corpului contactului și se trage ușor spre exterior. Nu iese chiar din prima... dar iese.


Se apasă cu o șurubelniță pe clema de prindere a mufei și desface mufa, apoi se trag înăuntrul mașinii firele cu mufa pentru a putea lucra la firul de culoare deschisă ( roz).


Așa e tras cablul cu cele 2 fire de la contactul ușii din față  în dreptul stâlpului . După terminarea execuției acesta va fi aranjat și va fi pus între stâlp și pragul ușii față , în interior.


Cam la 15 cm de mufă se taie cu mare grijă tubul izolator ce acoperă firele pentru a nu tăia și firele.
Se taie firul roz și...


se lipește cablul negru cablat dinspre ușă ( de la lampă ),  la firul roz ce merge la mufa contactului de ușă.


Se lipește dioda cu Catodul ( partea marcată cu o linie ) spre mufă, unde s-au lipit celelalte două fire, iar Anodul merge spre UCH,


se izolează Anodul cu tubul termocontractil descris anterior.
se remăsoară dioda pentru a fi siguri că nu s-a defectat la încălzirea prin lipire ;)


Se izolează firele cât mai strâns cu bandă izolantă suficientă , prima dată firele lipite, apoi și peste tubul izolator original existent.
Așa arată după izolare  cablul negru de la contact ușă spate. Această conexiune va fi undeva sub bancheta spate , iar după aranjarea cablurilor va intra în pragul ușii spate.


Cablul cu mufa va fi reintrodus în interiorul pragului pentru scoaterea mufei în afara pragului și remontarea contactului de ușă.
Atenție!
Ca să nu se infiltreze apă pe lângă cauciucul de protecție al acestui contact, înainte de a remonta contactul în ușă, se va poziționa această protecție de cauciuc pe partea cu butonul de apăsare în așa fel încât cauciucul să acopere cele 2 caneluri de plastic de pe conturul rotund al carcasei contactului ca în fotografia următoare


apoi se cuplează mufa


se introduce contactul și se apasă ferm


astfel nu vor intra impurități și apă pe lângă protecție, aceasta se mulează perfect pe tabla pragului


Cablarea în ușa față
După trecerea celor două cabluri prin burduf către ușa față se vor trage în interiorul ușii pe o lungime de circa 60 cm maxim.
Deoarece am poziționat lampa de portieră în compartimentul de depozitare, mufa W5W nu mai poate fi  trasă și desfăcută din lampă în interiorul ușii. A fost nevoie să adaug o mufă conectoare în interiorul ușii pentru ca în caz de nevoie să pot detașa total fața de ușă.
A costat 8 lei acest conector mamă-tată.


Se execută lipirea firelor conform celor explicate anterior.


mufă originală de lampă W5W ;)


se execută toate lipiturile și izolările posibile  înainte de a lipi la cablul din ușă.


S-a dat o mică gaură în fața de ușă, în interiorul compartimentului de depozitare, iar dinspre compartimentul de depozitare s-au trecut firele spre interior , apoi s-a făcut un fel de nod pentru a nu permite tragerea firului către exterior din greșeală.


Cablurile se trag evitându-se traseul de coborâre al geamului



Pozare cabluri în zona pragurilor ( pozare = aranjare )
Cablul negru de la contactul de ușă spate se pozează prin ghidajul de plastic alb existent de sub chederul de ușă ce s-a scos din zona pragului , iar restul pe sub marginea mochetei.


Cablurile roșu și negru ce merg de la stâlp la ușa față se pozează prin ghidajul de plastic alb existent, de sub chederul de ușă ce s-a scos din zona pragului , iar restul pe sub marginea mochetei.



Cablarea în stâlp - Distribuție (+) spre lămpile de ușă
Din cele două uși s-au tras spre stâlp cablurile roșii până în dreptul găurii pe unde intră manșonul de cauciuc al ușii spate, lăsând la fiecare cablu o rezervă de cca 10 cm pentru a putea executa lipiturile în afara stâlpului.
Avem de lipit și apoi de izolat cablurile roșii :
- cel ce vine de la plafonieră cu
- cel ce vine de la ușa față
- și cu cablul ce vine de la ușa spate


apoi se aranjează puțin cablul ce duce la plafonieră și zona lipită în interiorul stâlpului



Montarea becurilor LED tip W5W
Becurile LED au polaritate! Adică e foarte important ca la introducerea în mufă să fie (+) de bec la (+) de la plafonieră și (-) de bec la (-) de la masa mașinii.
Poziționarea greșită a becului în mufa mamă W5W nu strică acest bec ... doar nu luminează.
Așadar testați poziționarea corectă a becului LED înainte de a include becul definitiv în instalație , mai ales la lampa de portieră din ușa spate ca să nu fiți nevoiți să dați fața de ușă jos pentru a schimba poziția becului LED.
Am folosit așa ceva, cu 5 leduri


dar sunt mai ok cele cu 9 leduri



Să cablăm... iar când ajungem la ceva descris anterior, recitim cum.

Am ajuns la concluzia că cel mai ușor se poate începe cablarea traseelor din  interiorul stâlpilor, de unde se poate cabla:
- spre plafonieră
- spre contact ușa față
- spre contact ușa spate
- spre burduf ușă față
- spre burduf ușă spate

Pașii de urmat pe etape ar fi pentru o lucrare ușoară. Pregătiți-vă într-o cutie toate materialele și sculele necesare.

Pe o parte a mașinii se poate lucra astfel:

Faza Inițială:
1 Decuparea locașului de lampă
2 Desfăcut plastic de la stâlpii de ușă
3 Desfăcut plafonieră
4 Pregătire (+) la plafonieră
5. Cablat spre plafonieră

Pentru ușa față
1. Desfăcut față de ușă la ușa din  față
2 Trecerea cablurilor prin BURDUFUL DE CAUCIUC și prin găuri către interiorul mașinii
3 Cablat ușă față
4 Lipirea diodei și cablului negru la contactul de ușă față
5 Montat bec LED în lampa de portieră - Testare iluminare
6 Montat la loc fața de ușă din față.
7 Pozare cabluri în zona pragului

Pentru ușa spate
1 Desfăcut față de ușă la ușa din  spate
2 Trecerea cablurilor prin BURDUFUL DE CAUCIUC și prin găuri către interiorul mașinii
3 Cablarea spre burduf ușă spate
4 Cablat ușă spate
5 Lipirea diodei și cablului negru la contactul de ușă spate
6 Montat bec LED în lampa de portieră - Testare iluminare
7 Montat la loc fața de ușă din spate.
8 Pozare cabluri în zona pragului

Final pe o parte
1 Cablarea în stâlp - Distribuție (+) spre lămpile de ușă
2 Conectat la cablu de la plafonieră a cablului roșu ce vine de la stâlp
3 Remontat plafoniera
4 Remontat plastic de la stâlpii de ușă.
5 Verificați  dacă la închiderea ușii  lampa se stinge și martorul din bord nu indică ușă deschisă.

6 Verificați dacă la deschiderea ușii lampa se aprinde și martorul din bord indică ușă deschisă.

Repetați aceste faze pe partea opusă a mașinii.


Pe timp de zi așa luminează...


și pe timp de noapte


Spor la treabă !