Test de franare cu ABS in conditii de iarna

Andrei mi-a dat sa vizionez un test de franare a unui Logan cu ABS. Initial nu mi-am seama ce vrea sa arate, dar in final mi-am dat seama. Cu o zi inainte a avut un accident din cauza ca desi a franat, masina s-a dus ca pe sanie, lipsa grava de aderenta. El a dat vina pe mâzgă. Eu zic ca pe asfalt s-au depus chestii de pe la masini cum ar fi gazele de esapament, scurgeri ulei si alte lichide, praf. Adunate in timp, combinat cu vremea rece si probabil asfaltul ud, a fost combinatia ideala pentru lipsa aderentei. Aceleasi probleme le-am observat si eu imediat ce carosabilul s-a umezit putin, desi afara peste zero grade, +4°, +6°.

Andrei:
Am facut teste de franare de urgenta pe bd. Iuliu Maniu din Bucuresti si pe un drum oarecare din apropiere de oras, comparandu-le intre ele. Masina folosita este un Logan 1.5 dci din 2007 cu ABS. Motivul pentru care am facut aceste teste este ca in dimineata zilei respective, facand naveta pe bulevard, m-am dus ca pe sanie in masina din fata mea care a franat brusc la o trecere de pietoni. Daca n-ar fi fost mazga pe jos as fi avut timp suficient sa opresc masina, fara probleme.

Testele au fost facute unul dupa altul, in aceeasi ora, in aceleasi conditii meteo. Pneurile au fost incalzite dinainte prin cateva franari de proba, nefilmate. Distantele de franare le-am apreciat dupa filmare (marcajul discontinuu, stalpii de electricitate s.a.).

Viteza aproximativa a fost de 60 km/h in toate cele 4 incercari.

CONCLUZII: pe bulevard distanta de franare a fost aproximativ 20 m, iar pe drumul din afara orasului distanta a fost de doua ori mai mica, aprox. 10 m.

UPDATE: A doua zi am observat ca bulevardul a fost curatat si tratat cu sare, probabil clorura de calciu. Mazga a disparut iar aderenta s-a imbunatati considerabil.


36 de comentarii:

  1. abs-ul te ajuta mult intr-adevar. eu nu am desi mi-ar place. dar oricum mazga ramane periculoasa. invarte-te putin intr-un sens giratoriu cand nu sunt masini pe acolo si cand e mazga pe jos, si sa vezi cum simti ca derapeaza.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. http://www.trafictube.ro/polei-sens-giratoriu/

      Ștergere
    2. acel siatem se numeste esp (controlul stabilitati) nu abs nu le incurcati

      Ștergere
    3. Poate ne explica Andrei cum de cel din fata lui a franat "brusc", iar el s-a dus ca sania (sanie cu abs). Ce avea ala din fata de a oprit asa de bine, si ce nu avea el - ca asfaltul era la fel la amandoi banuiesc....

      Ștergere
    4. e si tu acum :)
      cel din fata a franat din timp deoarece a vazut obstacolul, Andrei nu a vazut din timp sau daca chiar a vazu din timp ca acea masina franeaza, nu a avut spatiul necesar sa opreasca.
      vina este a lui Andrei ca nua pastrat distanta

      Ștergere
  2. pai daca pastra distanta fata de cel din fata nu mai intra in el nu?sau daca avea putin mai mult reflex evita coliziunea ,ca de aceea ai ABS sa poti controla directia la franari bruste.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca si cu parca se plimbau in barca. Asta e, stiu ca trebuia sa pastrez distanta mai mare, drept dovada ca am facut accident. Mi-a fost invatatura de minte. Reflex am avut, eu fiind pe banda 1 si vazand ca nu pot opri masina la timp, am cautat solutii si am observat un spatiu in dreapta intre masina din fata si bordura in care ma pot strecura. Rezultatul: roata dreapta lovita de bordura (directia putin afectata), aripa + usa stanga lovite. Daca intram direct in cel din fata mea era mult mai rau.

      Ideea clipului este ca in oras exista tot felul de chestii depuse pe asfalt care duc la lipsa aderentei in caz de franare, chiar daca pe jos nu este polei iar temperaturile nu sunt sub 0 grade.

      Ștergere
  3. Cred ca nu este firesc sa se efectueze teste de franare intr-un spatiu public rutier circulat

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la biserica sa crezi. a fost o franare de la 60km/h la 0km/h. daca nu avea pe nimeni in spatele lui, nu vad care ar fi fost problema.

      Ștergere
    2. mare cacat. parca zici ca cine stie ce nenorocire a facut.

      Ștergere
  4. Si sistemele de asistenta ale masinii (ABS ESP etc ) au limitele lor......e bine sa nu le cauti; ele ajuta insa factorul determinant se afla in spatele volanului, daca esti incapabil dai cu orice masina in gard......daca ai un minim de bun simt, poti merge si fara ABS etc, in fond inainte de aparitia masinilor dotate aveati toti numai ABS/ESP pe masini nu?
    Testul tau nu e concludent.......din cate imi amintesc, ai cauciucuri pe 16 si mai late (205) iar asta influenteaza destul de mult momentul in care ABS intra in functiune; iar pe mazga/polei/ conditii nefavorabile primul lucru si cel mai important este sa MENTII DISTANTA REGULAMENTARA fata de cel din fata, nu sa te bizui pe ABS......practice acea distanta precum si prevederea te feresc de orice accident in orice situatia insa romanii nu-s obisnuiti sa gandeasca nici macar cu 20 sec in fata.....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. n-ai fost atent, nu eu am testat si nu stiu ce cauciucuri are pe masina. daca as fi facut eu acest test, as fi avut cauciucurile dimensiuni stoc si de iarna ;)
      http://youtu.be/AjgesGl-k20

      Ștergere
    2. Te contrazic, este foarte bine sa "cauti" limitele unei masini(la franare si la accelerare) pentru a sti la ce sa te astepti in situatii limita nu sa le descoperi in momentul respectiv. Normal ca este indicat condusul preventiv dar din pacate aceste situatii limita pot aparea din cauza altor factori. Si da, este de preferat sa "cauti" limitele masinii pe drumuri necirculate(ce frumos ar fi sa avem si noi niste piste pe care sa ne putem juca, contra cost normal, pentru a ne cunoaste mai bine masina).

      Ștergere
    3. eu ma mai "jucam" mai demult pe o platforma foarte mare betonata pe care din pacate a inchis-o si a parcat camioane acolo.

      Ștergere
    4. Am cauciucuri de iarna pe masina cu dimensiuni standard, pe 15". Vezi u, teoria suna bine, o cunosc si eu, dar m-am trezit intr-o situatie in care nu puteam decat sa ma bazez pe aderenta masinii, care n-a fost asa buna. Shit happens. Am facut acest filmulet in ideea ca poate fi educativ pentru persoanele care nu-si testeaza limitele masinii lor si totusi ar vrea sa stie dinainte la ce se pot astepta in situatii de urgenta si sa poata sa ia masuri de siguranta.

      Ștergere
  5. In primul rand ABS asigura franare maxima pe toate 4 rotile pe cand un sistem de frana fara nu face treaba asta in al doilea rand acest test este irelevant pt ca in afara orasului soseaua este mai putin circulata drept urmare zapada de pe sosea este mai afanata nu transformata in gheata s-au poate omul chiar asta a vrut sa ne arate in fine ABS este ft bun mai ales insotit de AFU

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de fapt testul vroia sa arate ca in oras aderenta este mult scazuta din cauza depunerilor de chestii pe asfalt si care dus la pierderea mai rapida a aderentei.
      in cazul de fata nu era vorba despre zapada si nici macar despre polei, ci de un asfalt umed.
      in al doilea rand, la viteza mica

      Ștergere
    2. ABS-ul asigura franarea maxima pe toata 4 rotile chiar daca pe spate ai tamburi si nu discuri cu placute?

      Ștergere
    3. exact, daca ai ABS franeaza toate 4 roti, controlate de ABS

      Ștergere
  6. conteaza si asfaltul. ala mai lucios, mai cu zmoala se transforma in patinoar pt masina cand e ud. ala mai rugos e mult mai aderent chiar si cand e murdar sau ud.

    RăspundețiȘtergere
  7. oricum, revenim pana la urma tot la vorba instructorilor "aia fraieri, nu ca noi smecheri", care ne-au invatat ca nici nu trebuie sa simti cand mergi cu masina, adica fara smuceli, franari agresive, schimari rapide de directie, viteza prea mare in zone aglomerate etc. asta daca vrem sa mergem in siguranta. asta inseamna defapt siguranta adevarata, nu neaparat "sistemele de siguranta" create mai mult de fite. orice pilot de curse iti va spune ca niciodata nu trebuie sa te bazezi pe masina, chiar daca e porsche, ci trebuie sa te bazezi defapt pe tine.

    RăspundețiȘtergere
  8. salut domnul CRiS , as avea si eu o intrebare :datorita informatiilor vazute in tutorialul cu oglinzile electrice mi-am pus si eu pe loganul meu as vrea sa stiu daca o sa faci tutorial ca acel senzor de temperatura ?Multumesc si faci o treaba grazava mult succes in continuare si sarbatori fericite !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cand o sa gasesc o solutie sa pot folosi acel senzor de temperatura, sigur o sa fie si un tutorial

      Ștergere
  9. Salutare! Un an nou fericit si toate cele bune tie si familiei tale si cocosului ..pana cand mai traieste :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vrem un tutorial despre cum se poate gati un cocos :))

      Ștergere
  10. cristi, care e parerea ta, pt unul ca mine, care nu e mare internaut, ce zici e sigur sa achizitionezi ceva de aici? http://acumulatori.mechanikus.ro/index.php?route=product/search&search=varta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. n-am idee. dar gasesti la magazinele pe unde stai la aceiasi bani, daca socotesti si banii pe transport

      Ștergere
  11. cristi poti cumva sa imi dai o parere despre becurile ;; philips xtreme-vision ? m-ar interesa sa stiu ce culoare lumineaza si daca sunt bune de ceva..parca stiam ca aveai un video cu asa ceva' sau ma insel-

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. stiai gresit, nu am un asemenea video.
      nu stiu sa-ti spun nimic despre ele, am avut pe masina doar becuri simple

      Ștergere
    2. Am eu pe loganul meu asa ceva. Lumineaza galben, dar usor spre alb. Daca e sa compari cu xenon, e cale lunga, dar daca compari cu alte becuri cu halogen (alea din fabrica, de exemplu) sunt mult mai ok. Mie imi plac. Le tin ridicate cat mai sus, dar sa nu-i deranjez pe altii, iar cand dau faza lunga vad cat ma tin ochii :d

      Ștergere
    3. si eu am aceste becuri pe logan si sunt foarte multumit...diferenta e mare fata de cele din fabrica

      Ștergere
  12. « fără control, puterea nu înseamnă nimic » spune un producator de anvelope, daca ai gume de ''5lei'' tot asa te si opresti''sanie''

    RăspundețiȘtergere
  13. da sa va povestesc si eu patania mea bine sa incepem cu cauciucurile marca LASSA erau de iarna cela de 15 le folosem deja de un an bine sa spunem cam 7 luni rulate in iarna zii de zi condus in acea dimineata mersesem cam 15 km inainte pana am ajuns si eu intro situatie foarte aiurea si care nu tine nici de o logica dar mazga era pe jos si mai presus de orice daca franarea se face la trecerea de la soare umbra din cauza franari chiar la trecerea intre cele doua faze din cauza unei bisirici chiar culmea...sa dus masina sanie apropo aveam cam 30-35 km la ora chiar mergeam incet sa nu julesc niste standuri in masina sa dus masina sanie din cauza apei care a acumulato de pe parte cu soarele de la temperatura potrivita in jur de 0 grade unde era umbra si nici cu frana de motor care apropo am avut timp sa o fac tot l am lovit pe cel di fata si ca idee si cel din fata mea la lovit pe cel din fata lui aici si pe mine ma cam bagat la banuieli am studiat problema dar mentionez ca dupa ce am reparat masina a doua zi dimineata dai si probe sa inteleg de ce masina frana te punea in nas si dupa ca mentiune nu am mai avut probleme cred ca au trecut 3 ani de atunci....fara probleme...cu aceleasi cauciucuri
    masina nu are abs apropo si in intersectie era si un politist bineinteles care nu dirija doar supraveghea circulatia si unde la piata victoriei in bucuresti sa intamplat veneam de la piata unirii si il intreb pe politist de ce crede ca nu a franat masina si mi a spus scurt ca crede ca nu au dat astia cu antiderapant in intrsectia respectiva ca mai fusese inca 4 accidente in acea dimineata pana la mine in decurs toate de o ora...asa ca daca te ai nimerit in zona semafoarelor sa pui frana de vreunu mai pierde ulei mai bate soarele mai vine si umbra mai ai si mazga ....ti o iei de nu te vezi chiar de ai experienta si de pui si frana de motor bine frana de motor am puso cam tarziu ce i drept trebuia sa o pun din prima poate aveam vreo sansa...

    RăspundețiȘtergere
  14. Andrei se pare ca tu confunzi ABS cu ESP ESP e controlu electronic de stabilitate in viraje iar ABS e cu totul alceva e cand franezi sa nu iti blocheze roata de ce crezi ca iti arunca pedala can da sa lunece????
    CrisS explicale si tu:)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-mi dau seama daca esti troll sau nici nu te-ai deranjat sa te uiti la clip/ sa citesti descrierea.

      Ștergere