Test de franare cu ABS in conditii de iarna

Andrei mi-a dat sa vizionez un test de franare a unui Logan cu ABS. Initial nu mi-am seama ce vrea sa arate, dar in final mi-am dat seama. Cu o zi inainte a avut un accident din cauza ca desi a franat, masina s-a dus ca pe sanie, lipsa grava de aderenta. El a dat vina pe mâzgă. Eu zic ca pe asfalt s-au depus chestii de pe la masini cum ar fi gazele de esapament, scurgeri ulei si alte lichide, praf. Adunate in timp, combinat cu vremea rece si probabil asfaltul ud, a fost combinatia ideala pentru lipsa aderentei. Aceleasi probleme le-am observat si eu imediat ce carosabilul s-a umezit putin, desi afara peste zero grade, +4°, +6°.

Andrei:
Am facut teste de franare de urgenta pe bd. Iuliu Maniu din Bucuresti si pe un drum oarecare din apropiere de oras, comparandu-le intre ele. Masina folosita este un Logan 1.5 dci din 2007 cu ABS. Motivul pentru care am facut aceste teste este ca in dimineata zilei respective, facand naveta pe bulevard, m-am dus ca pe sanie in masina din fata mea care a franat brusc la o trecere de pietoni. Daca n-ar fi fost mazga pe jos as fi avut timp suficient sa opresc masina, fara probleme.

Testele au fost facute unul dupa altul, in aceeasi ora, in aceleasi conditii meteo. Pneurile au fost incalzite dinainte prin cateva franari de proba, nefilmate. Distantele de franare le-am apreciat dupa filmare (marcajul discontinuu, stalpii de electricitate s.a.).

Viteza aproximativa a fost de 60 km/h in toate cele 4 incercari.

CONCLUZII: pe bulevard distanta de franare a fost aproximativ 20 m, iar pe drumul din afara orasului distanta a fost de doua ori mai mica, aprox. 10 m.

UPDATE: A doua zi am observat ca bulevardul a fost curatat si tratat cu sare, probabil clorura de calciu. Mazga a disparut iar aderenta s-a imbunatati considerabil.


Schimbat garnituri si curatat etrier frana

Un prieten mi-a zis de ceva timp ca roata pe stanga i se incalzeste tare si ca ii termia placutele in nici 10.000km. Si-a facut timp sa ajunga la mine si a iesit un tutorial.
De precizat ca sunt doua feluri de garnituri exterioare de protectie la cilindrul etrierului. Cea de-a doua nu are o siguranta metalica pe exterior iar garnitura se fixeaza in interiorul etrierului ca sa protejeze de mizerie. Aceasta garnitura se pune la loc mult mai greu, trebuie sa o pui pe cilindru inainte de al introduce in locasul lui, dupa care introduci cilindrul 1-2cm, dupa care fixezi garnitura in interiorul etrierului, presezi cilindrul pana la capat si fixezi garnitura si pe cilindru. Complicat de explicat si sincer sa fiu, nu ma asteptam sa gasesc doua variante de etrieri pe logan :(.
Am folosit urmatoarele materiale:
- garnituri etrier
- spray curatat frane TRW
- spray pasta aluminu Sonax
- Gunson Eezibleed pentru aerisire instalatie franare
- 500ml lichid de frana Dacia

Multumiri lui Florin si Tibi pentru suportul acordat la realizarea acestui tutorial.

Viteza maxima pe autostrada, 190km/h pe ceas, 179km/h pe GPS

La doar o saptamana dupa un drum de 2000km, majoritatea pe autostrada, am ajuns din nou pe autostrada si cum eram singur in masina, fara bagaje, m-a mancat sa-i dau o talpa sa vad cat duce. Asta dupa ce mi-am dat seama ca masina chiar se infige foarte bine in acceleratie. Dupa ce i-am dat prima data 197km/h pe ceas, am scos telefonul si m-am pus pe filmat. Din pacate n-am mai ajuns la acea viteza din cauza conditiilor de drum. Am intrat intr-o curba larga spre stanga si din cauza drumului cu denivelari, la fiecare saritura simteam cum masina fuge spre dreapta, asa ca am luat piciorul de pe acceleratie. Ulterior n-am mai avut unde, s-a aglomerat autostrada si a inceput usor sa picure.
De la 170 la 190km/h i-au trebuit doar 25 secunde. Daca mai aveam inca 20 secunde la dispozitie, ajungeam la acei 197km/h si asta ar fi fost genital! As fi avut dovada inregistrata :)
Avand in vedere ca motorul este la baza un 1.5dci 65cai euro 3 an 2006, doar resoftata si putin umblat la wastegate, sunt multumit de rezultat.
Nu este prima data cand ii dau in gura sa vad viteza maxima care o pot obtine, am mai avut vreo doua, trei incercari. Prima data am parcurs 10km cu viteza de 170km/h pe ceas, nu s-a miscat deloc acul de acolo. Urmatoarele incercari au avut ca rezultat un 180-184km/h pe ceas si greu, a urcat foarte greu pana la acea viteza.
Acum, ca si in celelalte incercari, am folosit motorina de la MOL, cea ieftina, singura diferenta fiind un drum mai lung facut inainte de testul din urmatorul film.
Dupa cum tot spuneam, o blana la vremea ei, face cat zece femei! Aici fiind vorba despre un drum lung, toata injectia, admisia si evacuarea s-au curatat perfect ajungand la parametrii optimi de functionare. Nu mai mergeti cu masinile doar la consum, le futeti si o sa ajungeti sa plangeti. Asta pe langa faptul ca ii scad performantele.


Montat cheder suplimentar pe usi

Am vazut la Raul aceste chedere de Duster si Logan 2 si cum stiam deja de beneficiile aduse de ele, trebuia sa le am. Am comandat un set de Logan 2 si un set de Duster iar ulterior am mai comandat un set de Duster. Le-am montat si rezultatul a fost peste asteptari, diferenta se aude imediat ce ai inchis usa, un sunet mult mai infundat si disparitia sunetului de conserva.