In iulie 2013 am fost in concediu in Grecia pe traseul http://goo.gl/maps/QHoKo si am facut dus/intors 1900km. In masina am fost doi adulti si un copil, bagaje doar in portbagaj si nu era plin pana la refuz.
Dupa
vre-o 200km consumul deja s-a stabilizat la 4.1 si nu s-a modificat
nici dupa ce am ajuns inapoi acasa. Am mers normal, aproape am respectat
limitele de viteza prin localitati si afara localitatilor, maxim 7-8km/h
peste. Pe autostrada am mers cu 100-110km/h, chiar daca limita era
120km/h la sarbi si 130km/h la greci.
La plecare din Romania am alimentat masina pana la refuz, 60 litri, tocmai s-a aprins becul inainte sa alimentez, deci nu se scade rezerva de motorina din aceaste calcule. Am
luat cu mine inca doua canistre de motorina a cate 10 litri fiecare dar
le-am umplut mai bine si in total au intrat 22 litri. Cu aceasta motorina
am mers pana la destinatie si m-am intors inapoi pana la intrarea in
Serbia unde am mai alimentat 10 litri. Cu 7-9km inainte de a ajunge in fata
casei s-a aprins becul rosu la combustibil.
Nu ma plang, consumul a fost cel la care ma asteptam, doar ca afisajul
calculatorului de bord are o eroare cam mare in acest caz si desi
spuneam in filmare ca poate m-au furat cei de la statia peco cand am
alimentat(sigur te fura), totusi nu este asa, nu aceasta diferenta de
combustibil.
Sa trecem la calcule, datele afisate de CB:
- consum combustibil 78,8 litri
- am parcurs 1906 km
- media de consum 4,13% dupa calculul 78.8/19,06=4,13
datele reale:
- alimentat cu 92 litri
- am parcurs 1906 km
- 4,83% dupa calculul 92/19,06=4,826%
Eroare CB 17% dupa calculul 4,826/4,134=1,168. O diferenta de 13,2 litri la 1900km, cu un litru mai putin la fiecare 144km parcursi, in cazul meu :)
Deci sa nu va mai aud cu "uite ce consum am eu pe CB" pentru ca nu este real, sunt doar niste date aproximative dupa care sa te poti orienta, dar in nici un caz sa nu te bazezi 100%.
De unde apare aceasta eroare? Avand in vedere ca CB-ul afiseaza consumul instant doar dupa ce trec de pragul de 30km/h, banuiesc ca sub aceasta valoare CB-ul nu contorizeaza deloc sau nu contorizeaza corect. Se mai adauga si frana de motor unde consumul instant afiseaza 0,0% si e totusi putin ciudat sa fie consum zero. Au fost locuri unde am coborat continuu aproape 10km doar in frana de motor si cu piciorul de frana fara sa accelerez deloc. Apai 10km unde nu a consumat deloc motorina? Va rog sa-mi dati voie sa mi se indoaie ca nu s-a consumat deloc combustibil pe toata aceasta distanta. Daca coboram vreo 200km continu ma trezeam ca am plinul la rezervor :D
update 05 decembrie 2013
Am ajuns la statia peco pe vapori, CB-ul imi arata 0 litri(poza 1) de combustibil in rezervor(am circulat pe rosu 3 zile).
Am alimentat cu 45 litri(poza 2) iar CB-ul imi arata ca am 50 litri in rezervor(poza 3).
Dupa ce am parcurs 724km(poza 1), CB-ul imi spune ca am consumat 42.2litri(poza 2) cu o medie de 5.8%(poza 3) iar in rezervor au ramas 5 litri(poza 4). Pare destul de ok, o eroare de 2.2litri la un plin, 42.2/7.24=5.83% media de consum.
Buun, pana aici este ok, am alimentat din nou cu doar 45 litri(poza 1), iar CB-ul imi arata ca am 50 litri in rezervor(poza 2).
Dupa ce am consumat doua rezervoare(total 90 litri alimentati), CB-ul imi arata ca am consumat 86.5 litri(poza 1) in 1466km(poza 2) cu o medie de 5.8%(poza 3). La 2km dupa ce am facut pozele, media a urcat la 5.9% :).
Tinand cont ca am alimentat de doua ori cu 45 litri si in rezervor mai sunt 5 litri, total 90 litri, CB-ul imi spune ca am consumat 86.5 litri + 5 litri in rezervor, total 91.5 litri, eroarea este de 1%.
Calculand 86.5/14.66=5.9 rezultand o eroare de 0% la media de consum ceea ce duce la o concluzie si anume ca nu este bine sa alimentati peste cei 50 litri, capacitatea rezervorului, deoarece vor aparea erori de calcule .
Ca si idee, a trebuit sa fiu atent cand am ajuns la 45 litri si sa opresc manual alimentarea, pistolul nu a sarit singur. Daca-l las sa sara singur, ajung undeva la 47-50 litri.